Att ha en bil att kunna åka iväg i när det blåser och regnar, istället för att vara förpassad till bussen eller apostlahästarna är något många tycker är riktigt bekvämt. Det finns ett antal olika orsaker till varför man kan behöva skaffa en bil. Ibland måste man ha en för att ta sig till jobbet, ibland är det en dragbil till husvagnen eller hästsläpet man behöver. Kanske har familjen fått tillökning så man behöver en större bil eller så behöver man en rejäl kombi för att få plats med hunden och alla grejer som behövs. Ibland är det så att man vill ha en bil enbart för nöje och själva hobbyn ”bil”, och då är det kanske sportbilar, gatbilar, veteranbilar eller rally som hägrar.
Oavsett anledning behöver man ändå tänka igenom sitt bilköp, och även hur man ska finansiera det. Kanske har man redan pengarna undanstoppade, kanske erbjuds finansiering av företaget man köper bilen ifrån eller så kanske man behöver fundera över ett billån från ett kreditinstitut.
Väl av drivmedel är också bra att fundera över innan man köper en bil. Tidningen Expressen gjorde en bra sammanställning om olika drivmedel i en artikel från 2017, och den ger lite kött på benen gällande drivmedel. Det handlar inte längre bara om vilket som är billigast att tanka, eftersom vi även får räkna med att dieselbilar kan vara eller kan bli förbjudna eller belagda med extra avgifter i vissa regioner. Det kan ställa till det på
bilsemestern genom Europa exempelvis, och om man väljer annat drivmedel kanske det inte finns möjlighet att tanka överallt. Valet av drivmedel kan också ha spela roll för hur långt man kommer att köra. En ren elbil måste laddas när batteriet är slut, och måste man köra längre än batteriets räckvidd kanske denna typ av bil inte är fördelaktig alls. Vill man köra så miljövänligt och koldioxidsnålt man kan finns det flera olika typer av el- och hybridbilar att titta närmare på. Ju mer el desto mindre kostnad och utsläpp per mil, men samtidigt dyrare inköpspris. Marknadens andrahandsvärde för el- och hybridbilar är dessutom inte helt känt.
Om man ska ha en fabriksny bil eller en begagnad bil brukar mest vara en kostnadsfråga. Har man inte några större summor men är duktig på att skruva själv kan en äldre bil vara prisvärd. Vet man inget om bilar och knappt kan fälla sätena själv är det smidigt med en splitterny bil med garanti, service och support. Då är det bara att lämna in den så fort en lampa blinkar eller något annat behöver göras.
Fyrhjulsdrift eller inte kan också vara en bra fråga att ställa sig. Kommer man att köra i oländig terräng, branta och kanske hala backar eller på grusvägar? Kommer man som närmast naturen på grusvägen till badplatsen några gånger per år kanske inte fyrhjulsdrift är ett måste. Man behöver tänka igenom sina behov och vad man kommer att använda bilen till. Det är inte alltid bäst att slå på stort.