Volkswagen Typ 1

Veteranbilen Volkswagen Typ 1 har en både brokig och intressant historia som tog sin början i Tyskland på 30-talet. Adolf Hitler hade ambitioner att bygga en typisk folkbil som alla skulle ha råd att köpa. Kriget stoppade planerna och produktionen av det som skulle komma att bli den populära Typ 1 satte igång först efter andra världskrigets slut 1945, då exporteringen också kom igång på allvar.

Den folkliga lilla bilen kallas ofta för ”bubbla” eller ”beetle” på engelska och utseendet är väldigt karaktäristiskt. Folkan är fortfarande en ganska vanlig syn på vägarna och det händer ofta att den blir en fattig students allra första bil. Bilmodellen var så omåttligt populär att den hade tillverkats i över 21 miljoner exemplar när den sista bubblan körde ut ur fabriken 2003. Bubblan kunde med rätta kallas för världens mest sålda bil och de allra flesta vet hur en klassisk Volkswagen ser ut.

Det många kanske inte tänker på är den konstruktinsmässigt inbyggda faran med denna bilmodell som faktiskt hade bensintanken under motorhuven och motorn i bagageluckan. Trots detta var tanken om en billig bil, som de allra flesta kunde ha råd med, en genialisk idé som gick hem långt utanför Tysklands gränser. I många hem var det också den första bil man hade råd med. Den lilla bubblan är kanske inte den modell man tänker på i veteranbilsammanhang men det är faktiskt en veteranbil i ordets alla bemärkelser.

Många får något dimmigt i blicken när folkavagnen kommer på tal eftersom den var ett vanligt inslag på vägarna i folkhemssverige. Att köra en folka är också något av en upplevelse då den har stående pedaler och ett alldeles särskilt motorljud från den luftkylda boxern. Inte minst är formen både läcker och säregen. Det går helt enkelt inte att missta en folka för en annan bil.

Idag kan en restaurerad bubbla generera en liten slant på andrahandsmarknaden. Det finns en hel del veteranbilsfantaster som gärna köper nedplockade och bortglömda skrotbilar som sedan resatureras skruv för skruv. För många kan det dessutom bli en detektivliknande jakt på originaldetaljer att pynta bilen med. Originalfärg, nya kofångare och en komplett genomgången motor glädjer samlaren som knappt kan bärga sig tills det är dags för den första åkturen i den helrenoverade och restaurerade Volkswagen.