Skoda Octavia RS

Det tjeckiska bilmärket Skoda är känt för sina lite präktiga bilar; lite som en Volvo från Tjeckien. Här är fokus familjebilar, med undantag för en serie småbilar som riktar sig till singlar och pensionärer. En av de allra mest populära modellerna från Skoda heter Octavia, en modell som funnits sedan 1990-talet. Sedan Volkswagen tog över Skoda har märket tillverkat en mängd riktigt bra modeller och Octavian är synnerligen lyckad som både familj- och fraktlastare. Det som saknades till en början var dock den där extra kryddan som skapar körglädje. Första steget var Octavia Turbo med VW:s välkända 1.8-litersmotor på 150 hästkrafter, vilket gjorde Octavian till en bruksbil med lite knuff. Det var dock inte förrän RS-modellen kom som det verkligen började hända saker.

Dagens RS finns med två olika motoralternativ, en diesel med 184 hästar och en bensinare med hela 245 hästkrafter som sätter fart på bilen. Många anser att dieselmotorn inte är någon särskilt sportig motor, men skulle med dieseloptimering kunna bli bra mycket roligare. Samma motor går att få i “vanliga” Octavian. Bensinmotorn är en helt annan sak; det här är en rivig motor som tar Octavian till 100 km/h från stillastående på 6.6 sekunder och det maximala vridmomentet är momentant så mycket som 370 Nm. Till hands finns antingen en manuell växellåda eller VW:s snart klassiska automatlåda i form av DSG. Det finns fyrhjulsdrift men bara i kombination med dieselmotorn, vilket kan tyckas vara lite synd.

Den första RS-modellen, som baserades på 1.8-litersmotorn som bland annat satt i Audi TT och den sportigare varianten av Seat Leon, var dock ett stort steg i rätt riktning. Motoreffekten var 180 hästkrafter och bilen var försedd med snygga sportstolar och rejält tilltaget spoilerpaket. Ett par år senare hade RS-modellen fått 2-litersmotor på prick 200 hästar, för att några år senare bli 220 – och ytterligare lite senare 230 hästkrafter. Det är många entusiaster av snabba familjebilar som hittat just till Octavia RS på grund av det praktiska med bilen i kombination med de sportiga egenskaperna – till ett bra pris, som slår många konkurrenter på fingrarna.

Faktum är att Octavia är riktigt prisvärd jämfört med andra modeller från samma koncern. Istället för en Golf GTI kan man få en mycket rymlig familjebil till ungefär samma pris. I Sverige är kombimodellen den vanligaste varianten av Octavia; här får man hela 610 liters bagagevolym i den senaste modellen samtidigt som innerutrymmena är mycket bra. Octavia-bilarna brukar kunna köpas relativt välutrustade som standard och de tillägg som man kan göra som köpare är i regel inte så särskilt kostsamma. RS-modellen har redan det mesta i utrustningsväg, men självklart finns det alltid utrustning att lägga till om man så skulle önska. Varför exempelvis inte ett panoramaglastak eller parkeringsvärmare?