I den här artikeln ska vi titta på några riktigt märkligt designade bilar. De flesta av dem från en era då de inte riktigt tycktes kunna bestämma sig för om de ville bygga bilar eller raketer.
Om du drömmer om att tillverka bilar behöver du förmodligen betydligt mycket mer kapital än vad du kan få via ett företagslån hos Capcito. Som tur är, är chanserna små att det är just i den branschen du verkar eller vill verka i. Hos Capcito hittar du i vilket fall som helst en mängd olika finansiella tjänster inriktade mot mindre företag. För alla typer av tjänster gäller att du kan ansöka med hjälp av BankID och få en offert inom några minuter. Tjänsterna som erbjuds är bland andra företagslån, factoring och belåning av fakturor. Allt med några av de bästa villkoren du kan hitta för små och mellanstora företag.
General Motor Firebird 1 XP-21, 1953
1950-talet och raketer går hand i hand, det märks inte minst om man tittar på erans sportbilar. Dagens sportbilar liknas vid jetflygplan, sportbilarna då var jetflygplan. General Motors XP-21 var utrustad med en stjärtfena och en turbinmotor som genererade för tiden smått hisnande 370 hästkrafter.
Cadillac Cyklone, 1959
Cadillac Cyclone var en av de sista bilarna som designades av Harley Earl, mest känd för att ha introducerat världen för Chevrolet Corvette och bakfenan. Det var en futuristisk bil som designades med en mängd detaljer som är framåtblickande och udda även med dagens mått mätt. Bilens utseende påminde i hög grad om de futuristiska idéer om framtiden som var på modet under eran. Dess look lånade därför friskt idéer från raketer och flygplan. Den förmodligen mest udda och karaktäristiska detaljen är att där bilens framlampor normalt sett skulle suttit installerades istället ett radarsystem tänkt att förvarna för kollisioner. En föraning om de varningssystem som blivit standard i många bilar som produceras idag.
Tasco, 1948
En bil som byggdes av ett kortlivat bilmärke känt som American Sports Car Company. Designern Gordon Buehrig hämtade inspiration från 2:a världskrigets stridsflygplan och skapade den här märkliga besten. Dess utseende har någonting, men är allt annat än elegant, fångat mellan krigstidens praktiska prioriteringar och 50-talets futuristiska linjer. Det var inte så konstigt att bilmärket inte klarade sig in i nästkommande era.
Ferrari Pininfarina 512 S Modulo, 1970
En bisarr konceptbil vars designers verkligen inte hade som mål att i första hand skapa en vacker bil. Den ser på en gång ut som någonting som har rötterna i 50-talets framtidsoptimism och det kommande 80-talets yuppie-estetik. Designern Paolo Martin och firman Pininfarina som gjorde bilen använde en Ferrari som chassi för det här experimentet. Pininfarina är idag mer kända för att bygga sportbilar av det superlyxiga slaget.