De flesta håller nog med om att gamla ting ger en alldeles unik och speciell känsla av tider som för längesedan har flytt. Många människor tycker om att äga, samla, bevara, återbruka och sälja gamla ting. Ting är med andra ord inte bara ting utan de ges en särskild kulturell betydelse. I detta sammanhang finns det också en stor marknad för veteranbilarna.
Begreppet veteranbilar inbegriper i stort sett alla bilar som är äldre än trettio år gamla och intresset för denna typ av bilar varierar allt efter tycke och smak. Ofta är det så att ett gammalt barndomsminne dröjt sig kvar, en doft eller någon annan typ av positiv erfarenhet som ligger bakom intresset och valet av veteranbil.
Bilar i allmänhet intresserar de flesta människor, men särskilt mekaniker och hemmafixare i synnerhet som mer än gärna restaurerar och återställer gamla rostiga veteranvrak till sin forna glans. Det finns en uppsjö av olika veteranbilsklubbar för den intresserade där både inhemska bilmärken och utländska huserar. En del av dessa bilar går också under namnet klassiker och här finner man svenskarnas älskade Volvo där särskilt Volvo PV för alltid lämnat sina hjulspår.
Den allra första Volvo PV att se dagens ljus var modell 444 som tillverkades på fabriken i Göteborg mellan 1944 och 1957. Den lilla aerodynamiska och strömlinjeformade bilen visades för första gången för allmänheten på Kungliga Tennishallen samma år. Denna utställning omfattade alla Volvos produktioner. Samtidigt som PV 444 visades även PV 60 och båda kallades för Volvos fredsduvor eftersom det fortfarande pågick ett världskrig utanför rikets gränser. Utställningen visade bland annat historia, nuläge och vad kunderna kunde vänta sig när den efterlängtade freden kom.
De första bilarna levererades inte förrän 1947 då de hade besiktigats noggrant och succén var ett faktum. Den gemytliga lilla bilen åkte hela vägen in i den svenska folksjälen och blev en riktig familjebil. Marknadsföringen riktade sig också skickligt till medelklassen och i många hem blev den denna lilla PV familjens första bil. Volvo PV 444 åkte på turné i flera stora svenska städer för att visa upp sig och försäljningssiffrorna slog klackarna i taket. 1958 kom uppföljaren PV 544 som hade moderniserats med bland annat större vindruta, bakruta samt högre baksäte. Modellen var dessutom den första att introducera trepunktsbälte. Säkerhet var redan från början Volvos melodi. Det fanns också planer på att göra en ännu större modell som skulle kallas PV 644 med bland annat förbättrad sikt och större grill men planerna fick inget gehör hos styrelsen och lades därför ner.
Den som idag är stolt ägare till en Volvo PV 444 eller uppföljaren 544 äger en liten bit svensk bilhistoria. Halva nöjet för entusiaster och ägare av gamla veteranbilar är naturligtvis att ta reda på bilens ägarhistoria. Att få följa denna pärla från produktionsbandet genom brukartiden, förbi bilskroten fram till den nya statusen som högt värderad veteranbil är för de flesta en del av hobbyn som dessutom ökar värdet ytterligare. En Volvo PV 444 förtjänar glans i lacken och doften av hästtagel i de stoppade dynorna.