Ett annat känt svenskt veteranbilmärke är naturligtvis Saab som började sin bilresa med Saab 92. Denna ”ur-Saaben” finns till allmänt beskådande på det välkända muséet i Trollhättan. Ur Saab 92, som var företagets allra första personbil, kom sedan både modell 93 och 94 med flera. Modellerna blev alla väldigt populära. Produktionen av modell 92 kom igång 1949 och höll igång till 1956 då modell 93 tog över stafettpinnen.
Lite spännande fakta i sammanhanget är att denna modell kom till för att
flygkonstruktörerna skulle ha något att sysselsätta sig med mellan uppdragen. Tur för Saab att de hade både kompetensen och motståndet. Själva motståndet kom från Volvo PV och ryktet om att deras modell skulle vara så billig att den tog över hela marknaden.
Saab 92 hade en hel del fiffiga lösningar som självbärande kaross och tvärställd motor. Modellen var dessutom kostnadseffektiv då man till exempel helt valde att strunta i bagagelucka och nöjde sig med omaket att nå den inifrån. Detta skulle komma att rättas till i senare modeller. Att Saab har fått ett rykte om sig att leverera effektiva och billiga lösningar är ett rykte som kan tyckas synnerligen välförtjänt då denna första modell bara kunde fås i grönt. Detta berodde på att man hade stora kvantiteter av denna färg tillgänglig från flygtillverkningen.
Utseendet på denna modell och dess efterföljare var länge väldigt karaktäristiskt och det kännetecknar veteranbilsmodellerna från denna period. Att äga en originalgrön Saab 92 är många samlares dröm. I folkmun kallas modellen ofta för ”päronhalva” med tanke på både färg och form. Fördelen med en unik design är att den sällan glöms bort men det är ingenting som Saab 92 behöver oroa sig för. Det finns fortfarande lyckliga ägare som tar päronhalvan på en puttrande åktur.